فواید و عوارض رژیم کتوژنیک

پس از سالها محدود شدن به استفاده درمانی برای یک سری بیماری ها، رژیم کتوژنیک (که معمولاً رژیم کتو نامیده می شود) به یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در آمریکا و جهان تبدیل شده است. از این رژیم غذایی در دهه 1920 به عنوان راهی برای درمان صرع در کودکان استفاده می شد و به دلیل میزان موفقیت چشمگیر آن افرادی که رژیم کتو داشتند حدود 30 تا 40 درصد تشنج کمتری را تجربه می کردند ; امروزه همچنان در این زمینه از این رژیم استفاده می شود.

اما در مورد استفاده از آن برای عموم افراد سالم که تنها به دنبال مقداری کاهش وزن هستند چطور؟ بیایید این رژیم غذایی که شامل کربوهیدرات بسیار کم و سرشار از چربی است را بررسی کنیم.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک دارای چربی فوق العاده بالا (حدود 80 درصد کالری روزانه)، کربوهیدرات بسیار کم (کمتر از 5 درصد کالری شما) و پروتئین متوسط ​​(معمولاً 15 تا 20 درصد کالری شما) است. این توزیع درشت مغذی ها با میزان عمومی توصیه شده که شامل 20 تا 35 درصد پروتئین، 45 تا 65 درصد کربوهیدرات و 10 تا 35 درصد چربی است بسیار متفاوت است. مهمترین جزء رژیم کتوژنیک فرآیندی به نام کتوسیس است.

معمولا، بدن با سوخت گلوکز بسیار خوب عمل می کند. گلوکز با تجزیه کربوهیدرات ها در بدن، تولید می شود که یک فرایند بسیار ساده است  و به همین دلیل است که بدن ترجیح می دهد با این روش انرژی مورد نیاز خود را تولید کند. هنگامی که کربوهیدرات مصرفی خود را کاهش می دهید و یا برای مدتی غذا نمی خورید، بدن شما به دنبال منابع دیگر برای تامین انرژی خود خواهد بود و چربی منبع مناسبی برای جایگزینی است. هنگامی که شما کربوهیدرات مصرف نمیکنید ، قند خون شما کاهش می یابد و چربی از سلول های شما آزاد می شود و به کبد می رود. کبد چربی را به کتون بادی تبدیل می کند، که بدن شما از آن به عنوان منبعی برای تامین انرژی استفاده می کند.

در رژیم کتوژنیک چه غذاهایی می توانید بخورید؟

ادامه مطلب در لینک زیر

۵ اشتباه رایج هنگام سازگاری با رژیم کتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *