آشنایی با استروئیدهای آنابولیک،عوارض و آسیب ها

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چگونه آن وزنه‌برداران بزرگ، وزنه‌های سنگین را برمی‌دارند؟ درحالی که بعضی از آنها ممکن‌است عضلات خود را از طریق یک رژیم سفت‌وسخت کاهش وزن و رعایت اصول رژیمی بدست‌آورند، برخی دیگر ممکن ‌است از طریق استفاده‌ غیرقانونی از استروئیدهای آنابولیک بدست‌آورند.

استروئیدها، ساختارهای ترکیبی مشابه به هورمون‌های جنسی تستوسترون مردانه هستند. آن‌ها استفاده‌های پزشکی قانونی دارند. برخی اوقات، پزشکان استروئیدهای آنابولیک را برای کمک به مردانی که تستوسترون کافی در بدن خودشان تولید نمی‌شود تجویز می‌کنند. پزشکان، هم‌چنین نوع خاصی از استروئیدها به نام کورتیکواستروئیدها را برای کاهش ورم استفاده‌می‌کنند. کورتیکواستروئیدها، استروئیدهای آنابولییک نیستند و آن اثرات مضر را ندارند.

اما پزشکان هرگز استروئیدهای آنابولیک را برای جوانان و افراد سالم برای ساختن عضلات آنها تجویز نمی‌کنند. بدون نسخه‌ی پزشک، استروئیدها غیرقانونی هستند.

انواع مختلفی از استروئیدها وجود دارد. دراینجا، لیستی از برخی از استروئیدهای آنابولیک وجود دارد که امروزه مورداستفاده‌است: پارابولان، سوستانون، دایانوبول، وینسترول، دکا-دورابولین و ترنبلون.

استروئیدهای آنابولیک چگونه استفاده‌می‌شوند؟

برخی مصرف‌کنندگان، استروئیدها را به‌صورت قرص مصرف‌می‌کنند. برخی دیگر استروئید را به‌صورت تزریقی مستقیم به عضله هدف تزریق می‌کنند. وقتی که مصرف‌کنندگان این دارو را به مقدار زیاد مصرف‌می‌کنند، “معتاد” نامیده‌می‌شوند. معتادان به این دارو، ده تا صد برابر بیش‌تر از مقدار تجویز شده برای مصرف پزشکی استفاده‌می‌کنند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان استروئید، یک یا دو نوع از استروئیدها را در یک بار استفاده‌می‌کنند. استک کردن یا ترکیب استروئید روشی است برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند به‌سرعت عضلات خود را حجیم کنند . برخی از معتادان، دوز مصرف دارویی خود را در چرخه‌ هفتگی ۶ تا ۱۲ هفته، هرمی می‌کنند. در آغاز دوره ، مصرف‌کنندگان استروئید، با دوز کم شروع می‌کنند و به آهستگی به دوزهای زیاد افزایش می‌دهند. در نیمه‌ی دوم چرخه، آنها به‌تدریج مقدار استروئیدها را کاهش می‌دهند.دلیل هیچ یک از این روش‌ها تاکنون ثابت نشده‌ است . 

مردم چطور دچار سوءمصرف استروئیدهای آنابولیک می‌شوند؟

در سوءمصرف استروئیدهای آنابولیک، افراد معمولا آن‌ها را می‌خورند، به عضلات خود تزریق می‌کنند یا آن‌ها را به‌صورت ژل یا کرم روی پوست خود می‌مالند. دوز استروئیدی که این افراد مصرف می‌کنند، 10 تا 100 برابر بیشتر از دوز تجویزی برای درمان بیماری‌هاست.

الگوهای رایج برای سوءمصرف استروئیدها عبارتند از:

  1. چرخه‌ای: مصرف دوزهای متعدد در یک دوره زمانی، قطع مصرف برای مدتی و سپس شروع مجدد مصرف
  2. انباشتی: ترکیب کردن دو یا بیش از دو استروئید مختلف و مخلوط کردن انواع خوراکی و تزریقی آن
  3. هرمی: افزایش تدریجی دوز یا دفعات مصرف استروئید، رسیدن به حداکثر مقدار و سپس کاهش تدریجی تا رسیدن به نقطه صفر
  4. ثابت: مصرف متناوب، همپوشان یا جایگزینی با استروئیدهای دیگر برای جلوگیری از ایجاد تحمل به دارو

هیچ شواهد علمی وجود ندارد که حتی یکی از این الگوها پیامدهای مضر این دارو را کاهش می‌دهد.

استروئیدهای آنابولیک چطور روی مغز اثر می‌گذارند؟

ادامه مطلب در لینک زیر

استروئید آنابولیک چیست؟ همه چیز در مورد استروئیدهای آنابولیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *