پپتایید چیست و چه کاربردی دارد

هر گاه دو یا چند آمینو اسید به هم متصل شوند یک پپتایید یا پپتید را تشکیل داده اند. اگر تعداد آمینو اسیدهای پپتیدی به تعداد کمتر از ده هزار باشد به آن پلی پپتید و اگر بیش از این تعداد باشد به آن پروتئین گویند.

هورمونهائی در بدن تولید و ترشح می شوند که ساختار پپتیدی دارند ، هورمون رشد ، انسولین ، IGF. FSH . LH و .. از این دسته اند . اولین پپتیدی که در علم داروسازی در سال 1953 کشف شد ، اکسی توسین بوده که شامل 37  آمینو میباشد . در حال حاضر پیشرفتهای شایانی در علم داروسازی ایجاد شده تا جائیکه باید منتظر خبرهای شگفت آور برای درمان بسیاری از بیماریها باشیم ،

مطالعه بروی پپتیدی بنام آپورین (با 13 آمینو اسید) ، که از پوست نوعی قورباغه استرالیائی استخراج میشود و برای درمان سرطان در حال بررسی است و یا نوعی پپتید با 36 آمینو اسید که برای درمان ایدز در نظر گرفته شده ،

پپتید هومانین برای درمان دیابت که با تاثیر بروی سلولهای بتا لوزلمعده که تنبل شده اند موجب ترشح طبیعی انسولین میگردد، پپتید گرلین که در شکم آزاد میشود و موجب گرسنگی میگردد ، پپتید YY ، که بصورت اسپری قبل غذا برای کاهش و کنترل اشتها استفاده میشده (و به دلیل احساس تهوع زیاد در حال حاضر مورد نظر داروسازان نیست)

پپتید گشاد کننده عضلات روده و مناسب برای بیماری کرونر قلب ، بنام VIP. و پپتید D-Lys3-GHRP-6 که ضد اشتها است، نقش پپتید تا جائی ارزشمند شده که در حال حاضر جایگزین برخی از انواع آنتی بیوتیکها شده ، و مزیت بزرگی که پپتید ها نسبت به آنتی بیونیکها دارند اینست که باکتریها به این نوع درمان مقاوم نمیشوند . ساخت پپتید ها حتی در ایران هم انجام میگیرد و از دانشگاهها و موسسات علمی ، جهت تحقیق ، سفارش ساخت میپذیرد (شرکت تکاپوزیست) .

در طبیعت پپتیدهائی بنام زیست فعال نیز یافت میشوند بعنوان مثال تولید پپتیدهای زیست فعال حاصل از تخمیر و تجزیه پروتئین شیر توسط آنزیمهای تولید شده توسط موجودات ذره بینی یا دستگاه گوارش ، مصرف خوراکی اینگونه پپتید موجب تقویت سیستم ایمنی، قلب ، گوارش و اعصاب میشود . در حال حاضر داروهای خوراکی که در یخچال باید نگهداری کرد در ایران تولید شده و کارائی خوبی برای تقویت بدن و .. دارند . امروزه حدود 200 نوع پپتید بعنوان داروهای طبیعی در نظر گرفته شده.

عملکرد پپتیدها در بدن انسان

از آنجایی که ساختار پپتایدها شبیه به برخی از هورمون ها و ترکیبات پیام رسان در بدن می باشد، پس می تواند با گیرنده های متعددی در بدن درگیر و فعال شود و در نتیجه بر انواع فرآیندهای بدن تأثیر بگذارد. بسته به ترتیب و ترکیب پپتیدها، برخی از آنها ممکن است مانع از لخته شدن خون شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از سلول ها در برابر آسیب، کاهش کلسترول، التهاب و فشار خون کمک کنند. پپتایدهای خاص نیز ممکن است در افزایش ترشح هورمون هایی که باعث رشد عضلات، کاهش چربی بدن، عملکرد ورزشی و ریکاوری می شوند نقش بسزایی داشته باشند. این امر به ویژه برای بدنسازانی که در راستای به حداکثر رساندن نتایج تمرینی خود تلاش می کنند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

پپتایدها و کاربرد آنها در رشته بدنسازی

ادامه مطلب در لینک زیر

پپتاید چیست و چه کاربردی در بدنسازی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *