تمام راهکارهای ریکاوری بعد ورزش

ریکاوری بعد ورزش جزء موارد جدانشدنی علم ورزش می‌باشد. بسیاری از مربیان به دلیل نداشتن زمان مناسب تمرینی از این قسمت فاصله می گیرند و آن را برای هنرجویان خود انجام نمی دهند.

این طرز تفکر بسیار اشتباه است که تایم ریکاوری را به تایم اصلی تمرین تخصیص دهیم، چه بسا بازدهی و کیفیت تمرینی هنرجو هر روز به روز کاهش پیدا خواهد کرد و به جای موفقیت در مسابقات، آسیب های جدی را به خود وارد می کند.

منظور از ریکاوری چیست

ریکاوری از دو واژه (پیشوند و پسوند) به معنی دست‌یابی مجدد و یا بازگرداندن تشکیل‌شده است و در صنایع و مشاغل مختلف از کلمه بازگرداندن استفاده می‌کنند. امروزه واژه (recovery) در علم ورزش معنی بسیار گسترده‌ای دارد و بخش مهمی را در علم ورزش به خود اختصاص داده. هرروز میزان اهمیت این واژه و شرایط تأثیرگذاردر فرایند ریکاوری بیشتر می‌شود، نباید فراموش کرد که تمرین سرد کردن همان ریکاوری هست.

ریکاوری در ورزش به چه معناست؟

ریکاوری در ورزش به معنی دست‌یابی به میزان نرمال ضربان قلب و میزان اسیدلاکتیک که قبل از فعالیت ورزشی هست، می باشد. حداکثر میزان اسیدلاکتیک 4-6 میلی مول است که سطح نرمال آن 1 میلی مول است.هرچقدر بعد از فعالیت ورزشی بتوانیم میزان ضربان قلب و میزان اسیدلاکتیک را از بدن خود سریع‌تر(ریکاوری استاندارد) کاهش دهیم و به سطح نرمال خود برسانیم آنگاه می‌توانیم فعالیت بعدی و یا کار بعدی خود را بدون خستگی عضلانی و قلبی عروقی انجام دهیم.

اسید لاکتیک چیست و چه کار می‌کند؟

اسیدلاکتیک نتیجه فعالیت شدید بدنی هست. در فعالیت‌های شدید اکسیژن زیادی به خاطر نفس‌نفس زدن وارد بدن می‌شود ولی میزان اکسیژن وارده به بدن به مقدار مناسب نیست و جوابگو کار انجام‌شده عضلات نیست. در شرایط میزان اسیدلاکتیک بالا اکسیژن کافی در اختیار عضلات قرار نمی‌گیرد و عضلات حالت کوفتگی و اسپاسم را از خود نشان می‌دهند.

بالا بودن سطح لاکتات باعث نیازمندی بدن به ریکاوری می‌شود و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این میزان بالا را از راه‌های دیگری کاهش داد و می‌توان این‌گونه گفت که ریکاوری جز قسمت جدانشدنی ورزش هست و عدم انجام ریکاوری منجر به آسیب‌های جسمانی شدید و بدتر شدن شرایط پیشرفت در آن رشته ورزشی خواهد شد.

تمامی ورزش‌ها و فعالیت‌ها با توجه به میزان شدت آن (کم، متوسط، شدید) نیازمند ریکاوری مخصوص خود رشته ورزشی است؛ حتی میزان فعالیت بدنی با شدت متوسط و کم ( دویدن در پارک) نیازمند ریکاوری مخصوص خود هست.

بنابراین اگر به برگشتن بدن به حالت قبل از تمرین خود توجه دارید باید برنامه ریکاوری شما یک برنامه خوب و پر محتوی باشد که در کم‌ترین زمان بهترین نتیجه را از برنامه ریکاوری خود بگیرید. ریکاوری بعد ورزش مانند گرم کردن جزء جدانشدنی برنامه تمرینی هست.

اهمیت ریکاوری

ادامه مطلب در لینک زیر

ریکاوری بعد از تمرین چگونه باید باشد و چه اهمیتی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *