بهترین زمان مصرف پروتئین در ورزشکاران چه زمانی است

پروتئین وی، بخشی از شیر است که در قسمت مایع آن قرار دارد و در حین تهیه‌ی پنیر ایجاد می‌شود، در شیر دو پروتئین وی به میزان ۲۰ درصد و کازئین به میزان ۸۰ درصد وجود دارد، پس از تولید پنیر و دلمه زدن قسمت چرب شیر، پروتئین وی از آن جدا می‌شود، این پروتئین یکی از انواع مکمل‌هایی است که بدنسازان از آن استفاده می‌کنند و بر تامین انرژی، ساخت عضلات و ترمیم سلول‌های بدن تاثیر عمده‌ای دارد.

علاوه بر اینکه پروتئین وی منبع بسیار مهمی از آمینو اسیدهایی است که بدن قادر به ساختن آن‌ها نیست، این پروتئین موجب بازسازی بافت‌های ماهیچه‌ای بدن می‌شود.

مکمل پروتئین وی دارای سه نوع می‌باشد:

  1. مکمل پروتئین وی کنسانتره (غلیظ): مکمل وی غلیظ، پروتئین کمتر (۷۰ تا ۸۰ درصد) و چربی و لاکتوز بیشتری دارد، طبیعی‌تر بوده و دارای فرآوری کمتری است که این به معنای بهتر بودن آن نیست و به آن ناخالصی می‌بخشد.
  2. مکمل وی ایزوله (مجزا): این مکمل بیشتر فرآوری می‌شود تا چربی و لاکتوز کمتر و پروتئین بیشتر (۹۰ درصد) داشته باشد، این فرآورده گرا‌‌ن‌تر است و برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، بهتر است.
  3. وی هیدرولیز شده: این مکمل مصرف کلینیکی دارد و به حدی فرآوری می‌شود که پروتئین آن به آمینو‌اسیدتبدیل میشود و خواص آلرژیک شیر را از دست می‌دهد، این فرایند موجب تسهیل هضم مکمل می‌شود و گران‌ترین نوع آن است.

فواید مصرف مکمل پروتئین وی در بدنسازی

  • آزاد سازی لوسین: مکمل پروتئین وی موجب آزاد سازی سریع لوسین پس از تمرین می‌شود، لوسین آمینو‌اسیدی است که موجب تداوم رشد عضلات بدن می‌شود.
  • افزایش توده عضلات و کاهش وزن: از نکات مهم مصرف پروتئین وی در بدنسازی، چربی‌سوزی بیشتر، کاهش اشتها و رشد بیشتر عضلات است.
  • ضد سرطان: استفاده از مکمل وی به صورت کنسانتره در درمان سرطان تاثیرگذار می‌باشد.
  • کمک به کاهش کلسترول: براساس تحقیقات انجام شده، مصرف این مکمل موجب کاهش چشمگیر کلسترول بد خون می‌شود.

بهترین زمان و نحوه مصرف مکمل پروتئین وی

ادامه مطلب در لینک زیر

آشنایی با مکمل پروتئین وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *