بررسی عملکرد سیستم سوخت و انژکتور در خودرو

تزریق پایه

اکثر سیستم های مدرن تزریق بنزین از تزریق غیر مستقیم استفاده می کنند. یک پمپ مخصوص، سوخت تحت فشار را از مخزن به محفظه موتور می فرستد، جایی که هنوز تحت فشار، آن به صورت جداگانه به هر سیلندر توزیع می شود.

بسته به سیستم خاص، سوخت یا از منیفولد ورودی یا پورت از طریق یک انژکتور سوخته می شود. این عمل دقیقا مانند افشانک پاششی یک شلنگ است و این اطمینان حاصل می شود که سوخت به صورت غبار ریز خارج می شود. سوخت با ترکیب هوا از منیفولد یا پورت ورودی عبور می کند و این ترکیب وارد محفظه احتراق می شود. برخی از  اتومبیل ها دارای تزریق چند نقطه ای سوخت هستند و هر سیلندر توسط انژکتور مخصوص خود تغذیه می شود. این فرآیند پیچیده بوده و می تواند گران باشد. از این رو، تزریق تک نقطه ای که در آن یک انژکتور تمامی سیلندرها را تغذیه می کند یا داشتن یک انژکتور برای هر دو سیلندر، متداول تر است.

نحوه عملکرد انژکتورها

انژکتورهایی که از طریق آنها سوخت اسپری می شود، در ابتدا با منیفولد ورودی یا سرسیلندر پیچ و زاویه دار می شوند تا اسپری سوخت در ابتدا به سمت سوپاپ ورودی انجام گردد.

انژکتورها بسته به سیستم تزریق یکی از دو نوع مورد زیر هستند. اولین سیستم از تزریق مستقیم بهره می گیرد و در آن سوخت در تمام مدت به پورت ورودی و در حالی که موتور کار می کند به صورت فواره بیرون داده می شود. در حقیقت، انژکتور مانند یک اسپری عمل کرده و سوخت را به صورت ذرات ریزی اسپری می نماید – در واقع جریان سوخت را کنترل نمی کند. مقدار پاشش سوخت با یک واحد کنترل مکانیکی یا الکتریکی کم و زیاد می شود. به عبارت دیگر، دقیقا مثل باز و بسته کردن شیر آب.

سیستم محبوب دیگر، تزریق زمان دار است و در آن سوخت به صورت انفجاری و همزمان با استروک القایی سیلندر انتقال داده می شود. همانند تزریق مداوم، تزریق زمان دار نیز می تواند به صورت مکانیکی یا الکترونیکی کنترل شود.

اولین سیستم ها به صورت مکانیکی کنترل می شدند. آنها اغلب تزریق بنزین نامیده شده و جریان سوخت با یک تنظیم کننده مکانیکی کنترل می شود. این سیستم ها دارای نقاط ضعف مکانیکی بوده و واکنش نه چندان خوبی را نسبت به کاهش کنترل فشار بخار نشان می دهند.

سیستم های مکانیکی هم اکنون تا حد زیادی با تزریق الکترونیکی سوخت جایگزین شده اند (به اختصار تحت عنوان EFi). این مسئله را می توان ناشی از لطف افزایش قابلیت اطمینان و کاهش هزینه های سیستم های کنترل الکترونیکی دانست.

برای مطالعه ادامه روی لینک زیر کلیک کنید:

سیستم سوخت و انژکتور چگونه کار می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *