زمانی که به پمپ بنزین می روید با سه گزینه روبرو هستید: عادی، درجه متوسط یا ممتاز. البته تمامی پمپ بنزین های سوخت در دنیا اینگونه نیستند. برای مثال در ایران صرفا دو حالت بنزین معمولی و بنزین سوپر قابل استفاده است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که سه عدد 87 ،89 و 93 یا برخی تغییرات مشابه روی پمپ به چه معنا هستند؟ مطمئنا شاید شنیده باشید که این اعداد نشان دهنده درجه بندی خاصی به نام اکتان هستند. اما شاید همانند بازار بورس که فردی میگوید امروز Dow سه واحد افزایش داشت، در همین حد هم در مورد اکتان بدانید؛ یعنی دقیق ندانید که اکتان چه چیزی است و چه کاری انجام می دهد. پاسخ کوتاه به این سوال که اکتان چیست، این است که

معیار اندازه گیری میزان تحمل فشار توسط سوخت در برابر احتراق توسط واحد اکتان اندازه گیری میشود. یا به عبارتی هر اندازه میزان اکتان بالاتر باشد، احتمال اینکه سوخت ( بنزین٬ گاز مایع٬ گاز طبیعی و…)  در فشارهای بالاتر به طور غیر منتظره احتراق یابد کمتر بوده و از این رو احتمال آسیب زدن به موتور شما نیز پایین تر می باشد. به همین دلیل است که عملکرد اتومبیل هایی با موتورهای با تراکم بالاتر، مستلزم اکتان بالاتر ( سوخت با کیفیت تر ) است.

در حقیقت، سوخت هایی که اکتان بالاتری دارند بیشتر با موتورهای با تراکم بالا سازگاری دارند و این می تواند کارآیی و عملکرد را در حالی که احتراق کامل سوخت به طور بالقوه ای انتشار آن را کاهش می دهند افزایش دهد. پس از پاسخ کوتاه نوبت به پاسخ طولانی می رسد و آنها کمی پیچیده تر بوده و نیاز به درک درستی از این مسئله دارد که چطور اتومبیل های ما سوخت مایع را به انرژی و رانندگی در جاده سوق می دهند. از این رو، در ادامه با عملکرد اکتان بیشتر آشنا خواهیم شد. در تصویر پایین، ما یک انیمیشن داریم که اکثریت قریب به اتفاق موتورهای درون سوز یا internal (ICEs (engines combustion یا موتور چهار زمانه بدین صورت کار می کنند.

جهت مطالعه ادامه مطلب اکتان چیست؟ به وبسایت اکتانیکس مراجعه نمائید

اکتانیکس مرجع فروش مکمل اکتان بوستر٬ احیاگر روغن موتور و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *