تفاوت پروتئین وی و گینر در چیست

با توجه به محبوب شدن بیش از پیش باشگاه‌های بدنسازی در سال‌های اخیر استفاده از مکمل‌های ورزشی نیز به سرعت طرفداران زیادی از آن خود کرده است. اما مهم است که بدانید استفاده از این مکمل‌ها بدون آنکه تاثیرات و ویژگی‌هایشان را بدانید، نه تنها شما را به اثر دلخواهتان نمی‌رساند بلکه احتمال دور شدن از هدفتان را نیز افزایش می‌دهند. برای مثال بسیاری افراد بدون آنکه درباره تفاوت پروتئین وی و گینر بدانند، یکی از این دو را به عنوان مکمل انتخاب می‌کنند. در این مطلب  سعی بر این است که با اقتباس از پژوهش‌های علمی دو نوع از محبوب ‌ترین مکمل های بدنسازی یعنی پروتئین وی و گینر را با یکدیگر مقایسه کنیم.

تفاوت پروتئین وی و گینر

با توجه به اینکه هر کدام از ما اهداف مختلفی برای انجام فعالیت‌های ورزشی دنبال می‌کنیم، انتخاب مکمل‌های مطابق با هدف در اولویت قرار دارد. بنابراین در اینجا ابتدا ویژگی این دو مکمل را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد و سپس تفاوت آنها را برخواهیم شمرد. پس از آن شما تفاوت پروتئین وی و گینر را درخواهید یافت:

پروتئین وی چیست ؟

پروتئین whey به زبان ساده یکی از محصولات ثانویه تولید شده از صنعت فرآوری شیر و پنیر است. شیر حاوی ۲ نوع پروتئین است: یکی کازئین و دیگری whey. اگرچه هر دوی این دو نوع پروتئین بسیار مفید و غنی از مواد مغذی هستند اما پروتئین وی (آب پنیر) در قیاس با کازئین هضم و جذب سریع‌تری در بدن داشته و از محبوبیت بیشتری برخوردار است. پروتئین‌های وی به سه دسته ایزوله، کنسانتره و هیدرولیزه تقسیم می‌شوند:

پروتئین وی کنساتره

میزان پروتئین در این نوع از مکمل، بین ۲۵ تا ۸۹ درصد است. بقیه حجم این مکمل از چربی، مواد معدنی و رطوبت تشکیل شده است. درصد پروتئین موجود در این نوع پروتئین وی بستگی به غلظت مواد تشکیل دهنده دارد.

پروتئین ایزوله

پروتئین آب پنیر ایزوله خالص‌ترین نوع پروتئین وی است که حاوی ۹۰ تا ۹۵ درصد پروتئین بوده و تقریبا بدون لاکتوز محسوب می‌شود. چربی موجود در این پروتئین‌ها به شدت کم است.

پروتئین هیدرولیزه

زنجیر پروتئینی در پروتئین‌های هیدرولیزه شکسته شده است. همین امر جذب این پروتئین را زیاد کرده است و باعث شده است که مصرف این نوع پروتئین‌ها معمولا هیچ واکنش آلرژی‌زایی در پی نداشته باشند. این نوع پروتئین‌ها در صنعت مکمل‌های ورزشی و محصولات پزشکی به فراوانی استفاده می‌شوند.

تا به اینجا با پروتئین وی آشنا شدیم. برای آنکه بتوانیم تفاوت پروتئین وی و گینر را توضیح دهیم بهتر است راجع به گینرها یا اضافه کننده های وزن و حجم نیز بیشتر بدانیم.

گینر چیست و چند نوع دارد ؟

ادامه مطلب در لینک زیر

تفاوت پروتئین وی و گینر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *